Leraren die ertoe doen
Mijn geschiedenisleraar kon zo goed verhalen vertellen dat het uur altijd voorbij vloog. Geschiedenis was ineens niet saai meer!
Mijn biologiedocent die processen in het lichaam kon uitleggen alsof het sprookjes waren, heeft ervoor gezorgd dat ik nu arts in opleiding ben.
Mijn docent Grieks kon fantastisch verhalen vertellen en nam ons vaak mee naar toneelvoorstellingen. Ik doe er in mijn huidige baan niets meer mee, maar zijn lessen waren onvergetelijk!
Zonder meneer Planting (Nederlands) had ik nooit geweten dat ik een goede publieke spreker kan zijn en dat ik mensen kan inspireren.
Onze wiskundedocente was consequent maar ontzettend aardig en grappig. Ze heeft ons goed de basis geleerd en sommige van haar uitspraken weet ik nog steeds.
Ik heb het gevoel dat mijn docent Economie mij begrijpt. Hij vindt lesgeven leuk en dat straalt hij uit. Hierdoor vind ik economie ook leuker geworden.
Dankzij mijn scheikunde docent heb ik na mijn afstuderen een BINAS gekocht en ben ik bijles gaan geven. Zijn manier van lesgeven met structuur en humor zijn voor mij een voorbeeld van goed docent en leiderschap.
Mijn scheikunde docent heeft mij geïnspireerd om mijn vak even goed te kennen als hij die van hem kende.
Mede dankzij mijn wiskundeleraar heb ik geleerd dat doorzettingsvermogen nodig is om obstakels te overwinnen en doelen te bereiken.
Mijn scheikundeleraar heeft niet alleen mijn kennis vergroot, maar ook mijn passie voor wetenschap aangewakkerd. Nu ik af en toe bijles geef aan mijn neefje, probeer ik datzelfde enthousiasme aan hem over te brengen.
Mijn interesse voor wat er zich in de natuur afspeelt, is ontstaan door mijn aardrijkskundedocent, die destijds ook mijn mentor was. Haar enthousiaste manier van lesgeven heeft mij geïnspireerd, waardoor ik in mijn loopbaan altijd de natuur en aarde in acht zal nemen.
Mijn docent natuurkunde leerde mij met (tentamen) stress omgaan. Wanneer hij merkte dat ik gestrest raakte, kwam hij voor mij staan met zijn hand als stopteken en zei dan: ‘ho stop, geen stress!’. Een beetje stress helpt je focussen, maar aan te veel stressen heb je niets! Bedankt Jan!
Mister Charles! Docent Engels Havo. Omdat hij vertrouwen in mij uitsprak en me verantwoordelijkheid gaf.
Mijn leraar wiskunde in 5 havo! Dankzij zijn enthousiasme en laagdrempelige contact met zijn leerlingen wist hij altijd onze interesse te wekken. Deze manier van communiceren pas ik nu zelf ook toe in mijn werk.
Jankees Ouwerkerk, leraar biologie op het Erasmiaans Gymnasium omdat hij mij zag én waardeerde als mens (in ontwikkeling) en niet alleen maar als leerling.
Mevrouw van der Post, NHL lerarenopleiding Nederlands (specialisatie drama), omdat zij me de kracht van complimenten leerde. Iets hoeft niet perfect te zijn om er toch een mooi compliment voor te geven.
Dat ik aan de zijlijn mag staan terwijl mijn leerlingen groeien, vind ik het allermooiste aan mijn vak.
Meneer Audenaerde, Rector op de middelbare school, omdat hij door mijn opstandige gedrag heen keek en mij uitnodigde tot volwassenheid waardoor ik de regie weer terugpakte en mijn passie, het onderwijs, vond.
Juffrouw Riet Heetvelt, mijn kleuterjuf in 1975, die mij als vierjarige kleuter al verzekerde dat ik later naar de universiteit zou gaan en me zo het vertrouwen gaf dat ik kon gaan leren (hoewel ik kwam uit een gezin waar niemand ooit was gaan studeren). En ze kreeg gelijk!
Het is fantastisch als een leerling binnenkomt met een vraag en hij het na mijn uitleg ineens snapt. Dat er zo’n lichtje aan lijkt te gaan. Daar haal ik veel plezier uit.
Het mooie aan leraren opleiden is dat je daarmee indirect bijdraagt aan de vorming van de leerlingen en het vinden van hun weg in het leven, wat spannend, inspirerend en uitdagend is.
Doordat een docent mij ondersteunde in mijn ambities, ben ik geworden wie ik ben.
Ik wil leerlingen wakker maken voor de natuur. Dan doe ik volgens mij iets dat een leven lang impact kan hebben.
Ik geniet iedere dag van het contact met mijn leuke leerlingen, deze baan geef echt zoveel meer voldoening dan mijn vorige baan bij de Bank
Ik hoop mijn leerlingen iets mee te geven voor de toekomst.
Ik ga elke dag met een lach op mijn gezicht naar mijn werk, wetende dat ik weer een dag vol humor tegemoet ga. Naast het harde werken is er altijd ruimte om de leerlingen te leren kennen en een band op te bouwen.
Als docent heb je de unieke kans om voor héél even deel uit te maken van het leven van veel leerlingen. En als je het goed doet, zullen zij jou je hele leven koesteren
Als architect en docent investeer ik in de nieuwe generatie door mijn vakkennis en enthousiasme voor Techniek te delen. Het is een interactief proces met veel positieve energie.
Ik vind het prachtig om te zien dat leerlingen iets leren en groeien als persoon. Het (informele) contact met de leerlingen vind ik echt geweldig en als ik terugkijk naar dit jaar dan ben ik blij omdat ik het gevoel heb dat ik echt iets hebt toegevoegd aan de maatschappij.
Als docent heb jij de gave om leerlingen tot inzicht te laten komen dat ze trots op zichzelf mogen zijn ongeacht hun schoolprestaties en dat ze met eigenwaarde en zelfliefde naar zichzelf mogen kijken. Daarbij kan je ook nog vertellen dat de wereld nog mooier wordt als ze dat weer doorgeven aan een ander. Hoe mooi is dat?
Dankzij het vertrouwen en enthousiasme van mijn leraar Duits is mijn zelfvertrouwen enorm gegroeid en sta ik nu zelf voor de klas.
Je klas is een afspiegeling van de toekomstige maatschappij, ik wil deze mede helpen vormen
Onderwijs geeft me de mogelijkheid bij te dragen aan de vorming van jonge mensen. Zij zijn onze toekomst!
Je brengt leerlingen nieuwe kennis en je leert ze verschillende onderwerpen. Zo kan je echt iets betekenen voor de leerlingen.
Als docent groei je mee met de leerlingen. Je gaat samen aan de slag met de stof en uiteindelijk ken je elkaar door en door. Het gevoel dat je dán krijgt, krijg je nergens anders.
Voor de klas ben ik wie ik echt ben, want anders prikken de leerlingen daar doorheen. Door mezelf te zijn lukte het om een hele mooie band met de leerlingen op te bouwen.
Ik ben er trots op als ik iemand iets uitleg en je aan de persoon kan zien dat deze het snapt, dat is het beste gevoel wat je als docent kan hebben.
Het leukste aan het docentschap vind ik de veelzijdigheid. Je kunt je eigen creativiteit kwijt in je lessen door zelf extra stof in de les te behandelen of door nieuwe werkvormen uit te proberen.
Als ze de klas binnenkomen, beginnen de leerlingen direct al tegen mij te praten over hun leven en problemen. Dat is het mooiste aan docent zijn: het opbouwen van een relatie met je leerlingen.